Networking Biznesowy

Skuteczne kontakty w networkingu

Dodano: 04 01 2013

Gdy już masz sieć kontaktów, pytasz siebie jak z niej korzystasz oraz co z niej wynika. Odpowiedzi mogą być różne, choć na pewno pojawi się kwestia ilości znajomych oraz ich rzeczywistego przełożenia na realizację celów i wzajemną pomoc. Możesz mieć doświadczenie, że mimo wielu kontaktów czy znajomych, tak naprawdę niewiele z tego wynika…  Dlaczego tak się dzieje? Czy networking działa tylko w teorii?

Łukasz Zając, Towarzystwo Biznesowe

Spójrzmy na historię Mariana. Pracuje jako młody specjalista w usługach, posiada rozległą i zróżnicowaną sieć kontaktów. Zna i utrzymuje kontakt z ponad 400 osobami. Są to zarówno ludzie ze studiów, przyjaciele, znajomi, uczestnicy kursów, zajęć sportowych oraz klienci, osoby poznane na konferencjach oraz w ciągu załatwiania prozaicznych spraw. W czasie zwolnień, Marian zostaje bez stałej pracy. Rozgląda się za nową okazją. Wykorzystuje sieć znajomych, gdyż wie że tylko ok. 20-30% wolnych miejsc pracy ogłaszana jest oficjalnie, reszta rozchodzi się pocztą pantoflową i przez rekomendacje. Po kilkumiesięcznej pracy nad znalezieniem wolnego stanowiska dochodzi do kilku spostrzeżeń:

- aby dotrzeć do osób decyzyjnych, najlepiej sprawdzały się nieoficjalne kontakty

- dużo pomogli znajomi, z którymi spotyka się i ma najczęstszy kontakt

- kilka rekomendacji jakie otrzymał – pomogły w prezentacji swojej osoby

         

        Co więcej, Marian zauważył, że to właśnie niewielka liczba osób okazała się bardziej pomocna w szukaniu pracy niż kilkaset kontaktów które posiadał.

        Wielka siła niewielu

        Networking nie zawsze opiera się na wielkich liczbach.  Jest materią budowania relacji i dopasowania różnych kontekstów życia tak, aby móc dawać dużo od siebie i czerpać pomoc od innych. Przydatna jest w tym zróżnicowana sieć kontaktów i rzeczywiste dbanie o relacje.

        Jak przekonują nas Rob Cross i Robert Thomas w artykule „Mądrzejszy networking” [1] –  managerowie odnoszący sukcesy posiadają w sieci kontaktów niewielką liczbę wybranych osób, ale potrafią zrobić użytek z tych relacji. Portfel kontaktów nie tworzą tu też osoby wpływowe. Sekret leży w tym, że „sieć kontaktów jest tak pomocna, ponieważ daje zarówno wsparcie, jak i motywacje do doskonalenia… relacje z ludźmi pomagają zdobywać nowe wpływy, poszerzać wiedzę, nabywać nowe umiejętności, a także odnajdywać cel i równowagę w życiu”.

        Warto więc, abyś spojrzał na swoje relacje z innymi i przeanalizował kim są te osoby oraz co was łączy? Jak sobie pomagacie? Czy możecie na sobie polegać („być na wyciągniecie ręki”?). Badania Crossa i Thomasa wskazują, że najskuteczniejsi managerowie nawiązywali relacje z osobami:

        1. Będącymi źródłem informacji lub wiedzy specjalistycznej. Dzielą się najlepszymi praktykami; to także znajomi z innych branż, którzy inspirują ich do innowacyjnego myślenia;
        2. Mającymi formalne wpływy; mogą być mentorami; czasem mają również nieoficjalne wpływy (np. polityczne) oraz koordynują projekty;
        3. Których opinie zmuszają do refleksji, do twórczych przemian zastanych sposobów myślenia, do doskonalenia się; pomagają wzmocnić własne kompetencje i rozwój zawodowy. „Na wczesnym etapie kariery pracownik może to wynieść z relacji z szefem lub klientami,  natomiast później zwraca się zwykle do trenerów, zaufanych kolegów lub współmałżonka”.

        Wśród znajomych najbardziej spełnionych managerów są osoby które służą wsparciem osobistym (przyjaciele z którymi jesteśmy sobą), wskazujący nam ważne cele lub wartości (np. podkreślają sens wykonywanej pracy) czy pomagające zachować równowagę między życiem a pracą (zachęcają do sportu, hobby czy rozwoju duchowego).

        Jak wynika z badań i doświadczeń innych osób w networkingu chodzi o zbudowanie prawdziwych relacji w sieci kontaktów, które służą nam i innym. Relacje wiążą się z różnymi osobami, ich zawodem, stylem bycia i doświadczeniami. Aby dobrze wykorzystać ten potencjał, może warto poświęcić więcej czasu tym którzy rzeczywiście nam pomagają, inspirują nas i są w stałym kontakcie, zamiast „rozdrabniać” się na nieokreślone relacje i mnożenie kontaktów? Pewnym sprawdzianem mogą być też święta, ważne wydarzenia życiowe, wspomnienia. Od kogo otrzymujesz życzenia? W jakiej formie? Jak często? To wiele mówi.


        [1] Mądrzejszy networking, Havard Business Review Polska, Listopad 2012, ss.124-129.

        Foto: sxu.hu

        Autor: Łukasz Zając

        Współtwórca Towarzystwa Biznesowego. Socjolog specjalizujący się w  public relations. Czas dzieli na rzeczy ważne i twórcze. Lubi Warszawę, Kraków, Berlin i Londyn a mieszka w Szczecinie. Z networkingiem zawodowo związany od 3 lat.

        Kontakt: l.zajac@towarzystwobiznesowe.pl, tel. 508 224 763.

         

        Czytaj także:

        Szkolenie: networking. Praktycy udanych relacji. Kraków

        Networking a szukanie pracy

        Gdzie są moje kontakty?

        Spotkanie networkingowe na najwyższym poziomie

        Blog Łukasza Zająca

         

        blog comments powered by Disqus